تولید فولاد مقاوم در برابر زلزله

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

تولید فولاد مقاوم در برابر زلزله در فولاد مبارکه

محصول نوآورانه فولاد مقاوم در برابر زلزله در فولاد مبارکه با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشـگاه صنعتی اصفهان و با همت معاونتهای تکنولوژی، بهره برداری و فروش و بازاریابی فولاد مبارکه طراحی و تولید شد تا این شرکت با ارائۀ این محصول علاوه بر ارتقای رقابت پذیری، گامی دیگر در جهت ایفای رسالت اجتماعی خود برداشته باشد.

تولید فولاد مقاوم در برابر زلزله
فولاد

 

در دومین جشنوارۀ ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که به همت دانشگاه صنعتی شریف و حمایت ستاد توسعۀ فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی شریف، با حضور برخی مسئولان، نخبگان و استادان دانشگاه های کشور برگزار شد، در پی تولید فولاد مقاوم در برابر زلزله در فولاد مبارکه لوح زرین نوآوری محصول برتر ایرانی به این شرکت تعلق گرفت.

ادامه مطلب

 

معاون تکنولوژی فـــــولاد مـبــــارکه اصفهان، پس از دریــافــــت ایـــــــن لوح زرین گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک سازمان جهان تراز، نوآوری را نه یک انتخاب که یک الزام برای پایداری کسب وکار میداند و برنامه های راهبردی و عملیاتی جامعی در راستای تبدیل به سازمان نوآور تدوین و اجرایی نموده است. یکی از این راهبردها، نوآوری در محصولات است که از طریق توسعۀ فرایندهای مربوطه در درون سازمان و شبکه سازی و تعامل با محیط محقق میشود. بدین منظور ارتباطات تعاملی نزدیک و مؤثری با مشتریان برقرار میکند و ایده ها و نیازهای آنان را به طور مستمر دریافت و تحلیل مینماید؛ همچنین با رصد بازار، رقبا، روند محصولات و تکنولوژیهای مربوطه سعی میکند سبد محصولات خود را همواره به روز نگه دارد.

 

 وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در این راستا از پتانسیل و دانش بالای کارشناسان و متخصصان خود استفاده میکند، تصریح کرد: در همین راستا و در جهت تقویت اکوسیستم نوآوری، این شرکت تعاملات مؤثری با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان و خبرگان صنعت فولاد برقرار نموده است.

وی کسب این موفقیت را مرهون تلاش جمعی مدیران و کارکنان شرکت و نتیجۀ همکاری صنعت با دانشگاه و نخبگان کشور دانست و صمیمانه از ایشان قدردانی کرد.

استفاده از فولاد نرم در قسمت های باربر جانبی سیستم های مهاربندی متمرکز (CBF) و خارج از مرکز (EBF) و همچنین به کارگیری آن در ورق فولادی دیوارهای برشی فولادی (SPSW)، با فرض حفظ ظرفیت باربری آنها باعث میشود تا سطح مقطع مهاربندها و یا ضخامت ورق فولادی افزایش یابد.

در همین زمینه پروفسور صبوری استاد دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: از زمانی که انسان فولاد را در سازۀ ساختمان ها به کار گرفت، سعی کرد مقاومت آن را افزایش دهد تا با ظریف تر نمودن مقاطع اعضا، وزن سازه را کاهش دهد و درنتیجه آن را اقتصادی تر نماید؛ اما افزایش مقاومت فولاد نه تنها برای همۀ اعضای یک سازۀ فولادی همیشه مفید نیست؛ بلکه در بعضی از اعضا لازم است از مقاومت آن تا حد امکان کاسته شود تا سازه بتواند رفتار بهتری از خود نشان دهد. در این اعضای سازه که قرار است انرژی وارد به آن را با رفتار غیرخطی جذب کنند، بهتر است از فولاد با مقاومت کم استفاده شود که به آن فولاد نرم گفته میشود و دارای حد جاری شدن اسمی بین ۹۰ تا ۱۲۰ نیوتن بر میلیمتر مربع است و شکل پذیری زیادی دارد. این مطلب در خصوص سازه های فولادی که در برابر بارهای جانبی به خصوص بارهای ناشی از زلزله قرار دارند کاملا محسوس است.

استفاده از فولاد نرم در قسمت های باربر جانبی سیستم های مهاربندی متمرکز (CBF) و خارج از مرکز (EBF) و همچنین به کارگیری آن در ورق فولادی دیوارهای برشی فولادی (SPSW)، با فرض حفظ ظرفیت باربری آنها باعث میشود تا سطح مقطع مهاربندها و یا ضخامت ورق فولادی افزایش یابد. این افزایش، کاهش قابل توجه تغییر مکان برشی طبقات و افزایش سختی برشی آنها را به دنبال خواهد داشت. کاهش قابل ملاحظۀ تغییر مکان برشی طبقات علاوه بر آنکه باعث میشود اعضای اصلی باربر سازه همچون ستونها، به علت تغییر مکان جانبی کوچکتر و درنتیجۀ کاهش محسوس زمان در آنها، از گزند آسیب های جدی در امان بماند، باعث میگردد از اثرات نامطلوب پدیدۀ -P نیز تا حد زیادی کاسته شود.

مطلب اخیر زمانی جدی تر و محسوس میشود که سازه برای جذب انرژی وارد منطقۀ غیرخطی شود. در این حالت میتوان انتظار داشت اعضای باربر جانبی مانند مهاربندها یا ورق فولادی در دیوار برشی فولادی که در آنها از فولاد نرم استفاده شده است، در تغییر مکان های کوچکتر غیرخطی شده و عمده انرژی را جذب کنند. به این ترتیب اعضای اصلی باربر سازه مثل ستونها در حالت خطی باقیمانده و از آسیبهای ناشی از غیرخطی شدن در امان میمانند.

با چاق شدن مهاربندها در سیستمهای مهاربندی و ضخیم شدن ورق فولادی در دیوارهای برشی فولادی به دلیل استفاده از فولاد نرم در آنها، کمانش آنها در تنش های فشاری بالاتری اتفاق خواهد افتاد. این مطلب به مفهوم بهبود محسوس چرخه های هیسترزیس در این سیستمها تحت اثر بارهای دورهای جانبی و افزایش جذب انرژی است؛ بنابراین عمدۀ ظرفیت فولاد در بارهای دورهای به کار گرفته شده که نشانگر استفادۀ اقتصادیتر و مؤثرتر از فولاد مصرفی در سیستمهای مقاوم است.

 

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162