هشدار کمبود گازوئیل در جهان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

میزان عرضه گازوئیل در جهان به اندازه ای کاهش پیدا کرده که این احتمال وجود دارد تا در سراسر جهان شاهد کمبود آن باشیم.

طبق گزارش جدید پرس، در آینده ای نزدیک طوفان کاملی در بازارهای جهانی گازوئیل به وجود می آید. همزمان با کاهش ظرفیت پالایشگاه ها در دنیا، میزان ذخایر گازوئیل با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی کاهش پیدا کرده است. کاهش میزان عرضه گازوئیل تاثیرات منفی بر روی شبکه حمل و نقل می گذارد؛ زیرا این سوخت منبع حرکت کشتی ها، قطارها، کامیون ها و منبع مناسبی برای گرمایش کسب و کار و خانه ها به شمار می آید.

بر اساس نظر متخصصان، با توجه به کاهش میزان عرضه گازوئیل و افزایش قیمت آن در تمام بازارهای دنیا، تا چند ماه آینده شاهد کمبود این سوخت در سراسر جهان خواهیم بود. این موضوع تاثیرات بسیار منفی و فاجعه باری را در پی خواهد داشت که افزایش تورم یکی از مخاطرات آن خواهد بود.

با توجه به اینکه قیمت گازوئیل و بنزین متاثر از قیمت جهانی نفت خام است، محدود بودن عرضه، موجب افزایش قیمت گازوئیل در تمام بازارها می شود.

افزایش قیمت گازوئیل موجب شده که اقتصاد آمریکا 100 میلیارد دلار هزینه ایجاد کند. به این ترتیب میزان ذخیره گازوئیل در آمریکا در این فصل از سال به پایین ترین میزان خود رسیده است؛ بطوری که گزارش شده این کشور تنها برای 25 روز امکان عرضه گازوئیل را داشته باشد.

همزمان با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، قیمت گازوئیل بالغ بر 256 درصد افزایش پیدا کرده است؛ بطوری که در سال جاری به قیمت 5 دلار و 37 سنت رسید و بعد از آن تا 3 دلار و 51 سنت کاهش پیدا کرد.

کمبود گازوئیل علاوه بر آمریکا در شمال شرق اروپا نیز مشهود است. همینطور پیش بینی می شود با توجه به تحریم ها و محصولات نفتی روسیه، میزان ذخایر اروپا در ماه های آتی بیشتر نمود پیدا کند.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که دلایل کمبود گازوئیل در جهان کاملا مشخص است. کاهش تقاضا برای سوخت در پی قرنطینه های کرونایی، موجب شد بعضی از پالایشگاه ها با تعطیلی روبرو شوند. علاوه بر این حرکت به سمت سوخت های پاک هم موجب کاهش سرمایه گذاری در این بخش شده است؛ بطوریکه میزان ذخایر آمریکا بالغ بر 1 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. اروپا نیز اختلال در کشتیرانی و اعتراضات کارگران را شاهد بوده که در نهایت موجب آسیب رسانی به تولیدات پالایشگاه شد. تمامی این عوامل در کنار اجرایی شدن تحریم های اتحادیه های اروپا علیه روسیه شرایط را بدتر از قبل کرده است.

دریافت اخبار بیشتر در آهن24 کوروش

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162