آیا توافق هسته‌ای در وین به ثمر می‌رسد؟

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

توافق_هسته_ای

بازگشت طرفین مذاکرات به وین بار دیگر تبدیل به تیتر اخبار داخلی و خارجی شده و مذاکره کنندگان ایران و آمریکا عازم وین شده‌اند. این بار با راه حل جدیدی که مسئول سیاست خارجی اروپا بر روی میز گذاشته، دو طرف به وین بازمی‌گردند و برخی معتقدند این آخرین دور از مذاکرات هسته ای خواهد بود.

روز پنج شنبه سیزدهم مرداد ۱۴۰۱ انریکه مورا، هماهنگ کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای، علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران و راب مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا بار دیگر برای از سرگیری مذاکرات راهی وین شدند. بیش از یک سال است که مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد و هنوز با قطعیت نمی‌توان از شکل‌گیری توافق صحبت کرد.

هفته گذشته نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متنی برای احیای برجام در اختیار تهران و واشنگتن قرار داد. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این راه حل جدید گفته است: بهترین توافق برای تمامی طرف‌ها روی میز قرار گرفته است و همه طرف‌های برجام باید گام آخر را بردارند.

طبق اعلام مقامات ایران و آمریکا دو طرف متن بورل را مورد بررسی قرار دادند و امروز پس از گذشت یک هفته نمایندگان دو کشور عازم وین شدند.

با پیشرفت هسته‌ای ایران و کاهش زمان کمی گریز هسته‌ای – به زعم آمریکا – بدون شک این مذاکرات را باید آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای تلقی کرد. در مذاکرات وین توقع می‌رفت پیشرفتی حاصل شود با این حال این مذاکرات نتیجه مطلوبی به همراه نداشت.

اما این بار به نظر می‌رسد اروپا که به دلیل جنگ اوکراین به بازار انرژی ایران نیاز دارد و خواستار اتمی نشدن ایران است، آخرین گزینه خود را روی میز قرار داده است. بر همین اساس وین احتمالاً شاهد پایان کشمکش‌ها بر روی میز مذاکرات برای احیای برجام است.
با این حال میز مذاکرات هنوز با قطعیت نشان نمی‌دهد که چه پایانی برای این پرونده قطور در نظر گرفته است.

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162