«بهین‌ یاب فلزات» راه کاری مناسب برای جدا کردن مشتریان حقیقی از دلالان

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

«بهین‌ یاب فلزات» راه کاری مناسب برای جدا کردن مشتریان حقیقی از دلالان

برخی از کارشناسان معتقدند که با وجود مثبت بودن اجرای طرح «بهین‌ یاب محصولات فلزی» اما برای اجرایی شدن آن هنوز شرایط کافی فراهم نبوده و این امر زمان بیشتری را لازم دارد. دیروز، مدیر پذیرش و بازاریابی بورس‌ کالا در اطلاعیه ‌ای اظهار داشت: از یکم آذر طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ، تنها مشتریانی می توانند محصولات فلزی غیر از (تیرآهن و میلگرد) هستند که در بهین ‌یاب ثبت نام کرده و نهایتا به بورس معرفی شده‌اند. راه ‌اندازی بهین ‌یاب برای محصولات فلزی قابل معامله در بورس‌ کالای ایران چندیست که در حال طراحی است و قرار بود این طرح در شهریور ماه سال جاری اجرایی شود.

ادامه مطلب

به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان، با وجود مثبت بودن این طرح اما هنوز شرایط کافی برای اجرایی شدن آن فراهم نیست و کمی زمانبر است. همچنین، همیشه استفاده از این سیستم در احراز هویت مشتری و راستی آزمایی خریداران مورد توجه است و به شناسایی مشتریان حقیقی از واسطه‌ های بازار کمک خواهد کرد، البته این ها در صورتی رخ می دهد که این ابزار کنترلی در کنار دیگر اقدامات نظارتی استفاده شود.

محسن ایزدی، کارشناس بورس‌ کالا ابتدا به استفاده قبلی و تجربه بهین‌ یاب در خصوص محصولات پتروشیمیایی از طرف وزارت صمت اشاره کرد و سپس گفت: از آنجایی که ورود بیش از حد دلالان به هر بازاری سبب بروز آشفتگی در آن بازار می ‌شود، از پیامد‌های چنین شرایطی می توان به ایجاد تقاضای کاذب در بازار و قیمت‌سازی اشاره کرد. بهین ‌یابی کردن محصولات در بورس‌ کالا توسط وزارت صنایع از جمله ابزار های مقابله با این مشکلات است، که اگر به طور صحیح عملیاتی شود، نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت؛ و با اقداماتی مثل بررسی مدارک متقاضیان، بازرسی ‌های دوره‌ ای، گزارشات فصلی به اداره امور مالیاتی و بررسی فعال بودن واحد تولیدی، در حقیقت مشتریان حقیقی از دلالان جدا شده و امکان خرید به مصرف‌ کننده نهایی داده می ‌شود.

اما با این حال برخی تولید ‌کنندگان پروانه خود را به دلالان اجاره می دهند و بنابراین راه را برای ورود دوباره واسطه‌ ها به بازار باز می ‌کنند. در سیاست‌ گذاری‌ ها بیشتر کنترل «تقاضا» مورد نظر قرار می ‌گیرد و نظارت چندانی به طرف عرضه نمی ‌شود؛ درحالی که در برخی موارد با رعایت کف عرضه توسط برخی عرضه‌ کنندگان و پایبند بودن آن ها به تعهدات خود می ‌توان عطش خرید در بازار را فرونشاند و واسطه ‌ها را به صورت سیستماتیک از بازار خارج کرد. دلالان تنها به امید استفاده از اختلاف قیمت ‌ها در بورس‌ کالا و بازار آزاد وارد معاملات بورس می‌ شوند و با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و قیمت ‌گذاری منطقی محصولات، بخش عمده‌ای از این رانت ایجاد شده از بین خواهد رفت.

از ابتدای امسال به دنبال نوسانات ارزی کشور، قیمت اغلب محصولات افزایش یافت. در این بین قیمت مواد اولیه در بورس کالا و بازارآزاد شاهد اختلاف چند برابری بود که فرصتی طلایی برای استفاده رانت خواران فراهم آورد؛ و تقاضا های چندین برابری برای محصولات در بورس‌ کالا را شاهد بودیم. دلیل عمده بروز این مشکلات، قیمت‌ گذاری اشتباه و وقفه معنی ‌دار در اصلاح قیمت‌ ها بر پایه نرخ ارز بود، و نرخ ارز در بازار آزاد معادل 16000 تومان بود در حالی که محصولات در بورس کالا با دلار 4200 تومانی قیمت ‌گذاری می‌ شد. اما محصولات پتروشیمی از مدت ‌ها پیش بر مبنای سهمیه بهین‌ یابی معامله می ‌شود و نظارت وزارت صنایع بر کد های معاملاتی وجود داشته است.

بازار محصولات فلزی هم در چندین ماه گذشته چنین شرایطی را شاهد بوده است. بازار آشفته معاملات و تقاضا های کاذب در بازار و قیمت ‌های نجومی، معاملات این محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که با تجدید نظر در قیمت‌ گذاری دستوری بر اساس دلار دولتی و الزام تولید ‌کنندگان به عرضه بیشتر محصولات می‌توان به کنترل درصد زیادی از این نوسانات پرداخت. با این حال استفاده از سیستم بهین‌ یاب در احراز هویت مشتری و راستی آزمایی خریداران همیشه مورد توجه است و به شناسایی مشتریان حقیقی از واسطه‌ های بازار کمک بسیاری خواهد کرد. البته در صورتی که این ابزار کنترلی در کنار اقدامات نظارتی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

تماس با ما

  • icon
    آدرس :بازارآهن تهران(شادآباد)، بلوار 45متری بهار شمالی،مرکز تجاری پارس فلز،بلوکE،پلاک12
  • icon
    تلفن ۱ : 02166306162 
    تلفن ۲ : 02166246019
  • icon
    موبایل : ۰9128460162
    تلگرام: ۰9128460162